Diffusion Publications

PROFESSEURS

Gilles Raîche

Béland, S. Raîche, G. et Magis, D. (soumis). L’utilisation du facteur de Bayes pour identifier les étudiants qui répondent au hasard dans les épreuves d’évaluation des apprentissages et les questionnaires de recherche. Tutorial in quantitative methodology in psychology.

Magis, D. and Raîche, G. (soumis). Adaptive bayesian estimation of proficiency level in computerized adaptive testing. Applied psychological measurement.

Magis, D. and Raîche, G. (soumis). An adaptive bayesian estimator of subject ability and its properties. Psychometrika.

Magis, D. and Raîche, G. (soumis). An iterative maximum a posteriori estimation of proficiency level to detect multiple local maximum likelihood maxima, Applied psychological measurement.

Magis, D., Raîche, G. and Béland, S. (soumis). A logistic regression procedure to detect differential item functioning among multiple groups. Journal of educational measurement.

Magis, D., Raîche, G. and Béland, S. (soumis). Some relationship between likelihood and Bayesian estimation of proficiency level with logistic IRT models. Methodology.

Magis, D., Raîche, G. and Blais, J.-G. (soumis). Adaptive bayesian estimator of proficiency level in computerized adaptive testing. Journal of educational and behavioral statistics.

Magis, D., Béland, S. and Raîche, G. (2013, sous presses). Snijder’s correction of infit and outfit indexes with estimated ability level : an analysis with the Rasch model. Journal of applied measurement, 15(1).

Raîche, G., Ndinga, P. et Meunier, H. (2013). Des mécanismes pour assurer la validité de la mesure en éducation, aspects pratiques : volume 3. Ste-Foy, Québec : Presses de l’Université du Québec.

Leduc, D., Blais, J.-G. et Raîche, G. (2013). Portrait d’un contexte pour évaluer les apprentissages en arts plastiques et en danse contemporaine au collégial. Dans G. Raîche, P. Ndinga et H. Meunier (dirs), Des mécanismes pour assurer la validité de la mesure en éducation, aspects pratiques : volume 3. Ste-Foy, Québec : Presses de l’Université du Québec.

Magis, D. et Raîche, G. (2013). Impact de la méthode d’estimation du niveau d’habileté et du choix des premiers items sur l’efficacité de l’administration adaptative du TCALS II. Dans G. Raîche, P. Ndinga et H. Meunier (dirs), Des mécanismes pour assurer la validité de la mesure en éducation, aspects pratiques : volume 3. Ste-Foy, Québec : Presses de l’Université du Québec.

Paquette-Côté, K. et Raîche, G. (2013). Moyens relevés dans les politiques institutionnelles d’évaluation des apprentissages (PIEA) pour assurer la validité des inférences en évaluation des apprentissages au collégial. Dans G. Raîche, P. Ndinga et H. Meunier (dirs), Des mécanismes pour assurer la validité de la mesure en éducation, aspects pratiques : volume 3. Ste-Foy, Québec : Presses de l’Université du Québec.

Raîche, G., Magis, D., Blais, J.-G. and Brochu, P. (2013). A multidimensional measurement model resulting from item response theory to take atypical response patterns into account. Dans M. Simon, K. Ercikan et M. Rousseau (Eds) : Improving large scale assessment in education : theory, issues and practice. New York, New Jersey : Routledge.

Raîche, G., Ndinga, P. et Meunier, H. (2013). Pour assurer la validité de l’interprétation de la mesure en éducation : aspects pratiques. Dans G. Raîche, P. Ndinga et H. Meunier (dirs), Des mécanismes pour assurer la validité de la mesure en éducation, aspects pratiques : volume 3. Ste-Foy, Québec : Presses de l’Université du Québec.

Raîche, G. and Magis, D. (soumis). Model-based inappropriate response pattern simulation. Applied psychological measurement.

Raîche, G. et Noël-Gaudreault, M. (2013, sous presses). Mise à jour d’une adaptation canadienne-française des règles de publication de l’APA : typographie et présentation des références. Revue des sciences de l’éducation, 38(1).

Raîche, G., Walls, T., Riopel, M. and Blais, J.-G. (2013). Non graphical solutions for the Cattell’s test. Methodology 9(1), 23-29. [DOI : 10.1027/1614-2241/A000051]

Magis, D. and Raîche, G. (2012). On the relationships between Jeffreys modal and weighted likelihood estimation of ability under logistic IRT models. Psychometrika, 77(1), 163-169. [DOI: 10.1007/S11336-011-9233-5]

Magis, D., Raîche, G. and Béland, S. (2012). A didactic presentation of Snijder’ lz* index of person fit with emphasis on response model selection and ability estimation. Journal of educational and behavioral statistics, 37(1), 57-81. [DOI:10.3102/1076998610396894]